השקעה בתקופת משבר כלכלי: סכנה, אתגר או הזדמנות?

מצב הבורסות והשווקים ברחבי העולם מעורר חשש בקרב משקיעים רבים.

אנחנו מקבלים לא מעט שאלות שנוגעות למצב, ופניות ממשקיעים ששואלים מה דעתנו על השקעה בתקופת משבר כלכלי  אז הנה כמה מילים על השקעה בתקופת משבר כלכלי. 

אבל לפני הכל, חשוב להדגיש שלא מדובר בהמלצה אלא פשוט בדברים כפי שאנחנו רואים אותם.

כדי להבין אם כדאי לבצע השקעה בתקופת משבר כלכלי, להקפיא את ההשקעות או אולי אפילו למשוך את הכסף ולשים מתחת לבלטות בבית – חשוב להבין קודם כל את ה"סטייט אוף מיינד" של משקיעים. 

בראייה שלנו, מישהו שהשקיע במניה של חברה כלשהי או שרכש דירה להשקעה שהוא משכיר הוא עדיין לא משקיע – אלא מישהו שעשה השקעה. 

להיות משקיע, לפחות כפי שאנחנו רואים את זה, זה אומר לבנות אסטרטגית השקעות אישית עם אופק לעתיד.

להיות משקיע זה להגדיר בדיוק את הדרכים והאפשרויות להשיג את המטרות שעבורן נעשות ההשקעות ולבחור את ההשקעות באופן ההולם בצורה הטובה ביותר את המטרות שלהן. 

המטרות של ההשקעה שונות מאדם לאדם וממשפחה למשפחה. זה יכול לדוגמא, לצאת לפנסיה נוחה יותר, לדאוג לעתיד של הילדים, להגשים חלומות או כל דבר אחר.

כאשר נמצאים במצב של משבר כלכלי ויתכן אף שצפויה תקופה של מיתון, כמו זו שאנחנו ככל הנראה נמצאים בה, ההבדלים בין משקיעים לבין אנשים שיש להם השקעה הולכים ומעמיקים. 

אנשים ש״עשו השקעה״ ולא פעלו מתוך תכנון תיק ההשקעות שלהם, נוטים יותר לפתח חששות משמעותיים, רבים מהם נלחצים ועלולים לפעול מתוך לחץ ותחושת הישרדות ובכך עלולים לפגוש פגיעה משמעותית בהשקעות שלהם ובחוסן הכלכלי שלהם.

לעומת זאת, מי שהם משקיעים שמנהלים את ההשקעות שלהם על פי אסטרטגיה ברורה, יכולים לבחון בנחת שינוי, עדכון והתאמה של התוכנית על רקע המשבר ועיקר תשומת הלב שלהם יכולה להיות מופנית לזיהוי הזדמנויות.

תקופות משבר תמיד מגלמות בתוכן שפע של הזדמנויות למי שפנוי לראות אותן: דירות מתחת למחירי השוק, חברות המציעות מניות בשווי נמוך משוויין האמיתי וכו׳.

לסיכום נענה כי השאלה  "האם כדאי להשקיע בזמן משבר כלכלי או אפילו מיתון" , היא לא השאלה הנכונה. השאלה הנכונה היא, האם ישנן הזדמנויות להשקעות טובות בזמן משבר? – התשובה היא חד משמעית כן.

ולשאלת ההמשך, "האם כדאי לי להשקיע בזמן מיתון?", כאן התשובה הנכונה היא אינדיבידואלית וקשורה לתוכנית ההשקעות הכללית שלכם.

יש לזכור שפעמים רבות האדם הפשוט לא ידע לבנות בעצמו תיק השקעות מאוזן, ולכן במצבים כאלה מומלץ לפנות ליועץ השקעות אשר יספק תוכנית השקעה מותאמת לצרכיו ולהעדפותיו של המשקיע לרבות למצבו הפיננסי.

כן חשוב להזכיר, בטח אם אתם משקיעים עם תוכנית לטווח ארוך, מיתון ושווקים תנודתיים יכולים להפחיד, אבל אם אתם משקיעים לטווח הארוך, מה שבדרך כלל הכי חשוב הוא לשמור על קור רוח. במקרים רבים, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לא לעשות כלום ולסמוך על חוסנו של השוק ועל הגיוון שבניתם בתיק ההשקעות שלכם.

והנה גם כמה נקודת לסיכום:

  1. זמני משבר עשויים להיות כר נפלא להזדמנויות השקעה טובות במיוחד.
  2. נצלו את הזמן לבניית תוכנית ההשקעות שלכם.
  3. פתחו את החוסן הנפשי שלכם ואל תמהרו לרוץ אחרי העדר.
  4. תיק השקעות טוב הוא תיק המותאם למטרות שלכם.ֿ
  5. תיק השקעות טוב הוא תיק מגוון: השקעות בתחומים שונים, טווחים שונים, רמות סיכוי וסיכון שונות.
  6. ההיסטוריה מוכיחה כי משברים כלכליים ואפילו מיתון הם דבר חולף.

בניית תיק השקעות המשלב את כל הנ״ל אולי נשמעת מורכבת, אבל למעשה, גם התמודדות מוצלחת עם כל אחת מהן היא ניצחון משמעותי לעתיד הפיננסי שלכם. אחרי שהצלחתם לזקק לעצמכם את המטרה, צאו לחפש הזדמנויות שמחכות בשוק.

בנוסף אנחנו מצרפים ראיון בו עמליה שכטר שלנו התראיינה בנושא הזדמנויות.